Umiejętności interpersonalne już wiesz, że zespół pracowników to nie towarzystwo wzajemnej adoracji. A ty sam musisz umieć współpracować z każdym z nich. Nie będziesz sobie również wybierał klientów i partnerów w interesach. Pracodawca oczekuje, że będziesz umiał nawiązać kontakt i budować relacje z różnymi osobami, także tymi niekoniecznie sympatycznymi i miłymi, a bywa, że obłudnymi, leniwymi, kłótliwymi i wszystkimi takimi, jakich w życiu osobistym pewnie nie wybrałbyś na przyjaciół. Miejsce pracy to nie szkoła, gdzie sam wybierałeś członków swojej paczki. W miejscu pracy realizujesz cele pracodawcy – zarabiasz dla niego pieniądze i szukasz oszczędności. W jakim stopniu ci się to uda – zależy również od twoich umiejętności interpersonalnych. Tak więc nawet jeśli klient firmy zachowuje się w sposób grubiański, jeśli uważasz, że jest – powiedzmy to wprost: chamem, ty musisz być na tyle dojrzały emocjonalnie, by sobie z tym poradzić. I chociaż prywatnie może byś mu ręki nie podał, w miejscu pracy musisz chcieć i umieć z nim rozmawiać, tak byś był w stanie zrealizować cel pracodawcy – wypracować dla niego zysk. Jeśli nauczysz się oddzielać relacje prywatne od zawodowych, nie będzie to dla ciebie takie trudne. Pamiętaj tylko, że ci ludzie nie są twoimi przyjaciółmi i nie po to się z nimi kontaktujesz, aby nimi zostali. Nawiązujesz i pielęgnujesz te kontakty z powodów czysto zawodowych. Dlatego też starasz się zyskać ich zaufanie, dostosowujesz swoją komunikację do ich poziomu, nawiązujesz długotrwałą i silną więź. W zawodzie handlowca umiejętności interpersonalnych nie sposób przecenić. Są niezbędne na każdym szczeblu – od kontaktów z wielkimi klientami strategicznymi po sprzedaż bezpośrednią i załatwianie reklamacji. Ale liczą się właściwie na każdym stanowisku – gdzie tylko pracownik ma kontakt z innymi ludźmi, gdzie budowane są relacje międzyludzkie i trzeba rozwiązywać konflikty.
Leave a reply